Tatra Trucks představila na Tankovém dni v Lešanech modernizovanou houfnici DANA M1M. Proti původní verzi se vyznačuje vyšším dostřelem, který činí 25,5 km.

Modernizovanou samohybnou houfnice DANA M1M představila společnost Tatra Trucks na Tankovém dni v Lešanech. Oproti původní houfnici DANA vzor 77 disponuje modernizovaný typ výrazně lepší dynamikou a je lépe ovladatelný. DANA M1M se má také podstatně vyšší dostřel, který činí 25,5 km.

DANA M1M z produkce společnosti Tatra Trucks v současné době představuje jediné prověřené a otestované řešení modernizace, jež se nejvíce svým provedením blíží požadavkům Armády České republiky na zamýšlenou modernizaci stávajících provozovaných houfnic DANA vz. 77.

Toto provedení bylo úspěšně ověřováno akreditovanými zkušebnami v České i Slovenské republice.

Zkušené společnosti

DANA M1M vznikla ve spolupráci několika společností, jež mají s podobnými projekty velké zkušenosti. Tatra Trucks jako výrobce původního podvozku má na starosti jeho modernizaci i ověřování a schvalování všech zásahů do konstrukce houfnice. Společnost Excalibur Army vyrábí nové části nástavby, kabiny a bojové věže.

Firma Retia dodává do nové DANY softwarové aplikace systému řízení palby a provádí integraci houfnic do operačně taktických systémů velení a řízení pozemních sil podle požadavků zákazníka.

Československý rozměr projektu DANA M1M přidává spolupráce se slovenskými společnostmi MSM Martin a ZVS Nová Dubnica, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým doletem.

Vyšší bezpečnost osádky

DANA M1M se oproti původní houfnici vyznačuje vyšším dostřelem, který činní 25,5 km. Na první pohled nejvíce patrnou změnu představuje modernizovaná kabina posádky, která nabízí mnohem lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost osádky a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. Posádka má navíc k dispozici nezávislou klimatizaci a topení i výkonnější a účinnější filtroventilaci.

Oproti původní houfnici DANA vz.77 disponuje modernizovaný typ mnohem lepší dynamikou a je lépe ovladatelný. Turbomotor Tatra T-930 dostal modernizační balíček, včetně mezichladiče a novou spojku, díky tomu vykazuje nižší spotřebu paliva a menší kouřivost, ale také nižší provozní náklady v rámci celého dvacetiletého životního cyklu.

Zároveň produkuje méně emisí a má příznivější průběh výkonu a vyšší točivý moment a pružnost, což znamená i zvýšenou průchodnost v terénu a celkově lepší mobilitu vozidla. DANA M1M dostala i moderní poloautomatickou převodovku TATRA-NORGREN, díky ní má vozidlo lepší dynamické vlastnosti a zároveň se snižuje pracovní zátěž řidiče.

DANA M1M

Přesnost a účinnost palby houfnice DANA M1M zajišťuje nový balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy), tedy i těmi, které pro dělostřelecké a raketové systémy používá česká armáda.

Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému. K lepší přesnosti palby pak přispívá i inerciální navigační zařízení a nové telekomunikační systémy.

Nové osvětlení

Nové vnější osvětlení vozidla se systémem BLACKOUT zajišťuje vyšší bezpečnost při jízdě v noci, v kolonách a provozu na pozemních komunikacích, včetně lepšího světelného maskování. Posádka má k dispozici soustavu kamer, které usnadňují manévrování a couvání, pracoviště řidiče je nově vybaveno kamerou a displejem systému nočního vidění.

Houfnice dostala i integrovaný pomocný energetický zdroj (APU), který umožňuje činnost spojovacích prostředků, klimatizace a topení při vypnutém motoru vozidla, který je v chodu hlavním demaskujícím prvkem. Díky modernizované hydraulické soustavě vozidla se výrazně zkrátila doba přechodu z pochodové do bojové konfigurace vozidla a obráceně (přibližně o polovinu času oproti původní houfnici DANA vz.77).

Tatra vyrobila 858 vozidel

Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 známou kopřivnickou automobilku a po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu.

Ke konci roku 2015 zaměstnávala 900 kmenových zaměstnanců v mateřské společnosti a 610 ve dvou dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kovárenství. V roce 2015 společnost vyrobila 858 vozidel.

Společnosti Excalibur Army a Retia jsou součástí holdingu Czechoslovak Group (CSG), který se snaží navázat na tradici československého průmyslu. CSG podporuje a dále rozvíjí aktivity tradičních českých a slovenských společností v oblasti obranné i civilní průmyslové produkce.

Podniky holdingu CSG v roce 2015 zaměstnávaly téměř 4000 osob a vygenerovaly tržby v hodnotě 12 mld. Kč. (red)