Mezi mladými klienty, kteří nesplácejí své závazky, stoupá počet těch, co pro vyřešení dluhů využívají nové komunikační nástroje. Odmítají se bavit o svých dluzích se zástupci věřitelů a raději komunikují přes aplikace a webové rozhraní. Přitom jsou k chatbotům otevřenější a závazky, které si sami nastaví, plní s vyšší spolehlivostí.
Mladí lidé jsou zvyklí řešit vše on-line, a pokud se dostanou do problémů se splácením půjček, řada z nich nebere telefon ani nereaguje na zprávy nebo e-maily. Vyhovuje jim komunikace přes formuláře, nebo hlasové roboty.
„Dlouhodobě se nám snižuje dovolatelnost a čím dál větší procento mladších klientů preferuje neosobní komunikaci před jakoukoliv jinou formou,“ potvrdila trend v chování klientů Anežka Pavlíková, CEO společnosti Fincollect, která spravuje pohledávky předních finančních domů.
Z průzkumu mezi jejich klienty vyplynulo, že preferují možnost komunikovat v momentě, kdy jim to vyhovuje a chtějí mít určitou anonymitu neosobního jednání.
„Máme zkušenost, že většina lidí má určitý pocit viny, či selhání, že mají nesplácené dluhy. Je jim nepříjemné o nich otevřeně mluvit, a proto je pro ně snazší řešit svůj problém s robotem něž s živým člověkem,“ vysvětlila Pavlíková další z důvodů, proč mladí upřednostňují neosobní komunikaci.
Proto společnost Fincollect upravila procesy informování o dluhu, nasadila různé druhy komunikátorů s využitím prvků umělé inteligence a nabídla klientům on-line klientskou zónu, kde si mohou formou samoobsluhy řešit své dluhy řešit sami.
Výsledky ukazují, že nastavení dohody a splacení dluhů je touto cestou až o čtvrtinu úspěšnější než u ostatních forem komunikace.
Uzpůsobení stylu komunikace mladým klientům je nutné, protože jejich počet mezi dlužníky se zvyšuje. Příčinou je konzumní životní styl, kdy nejsou ochotni odkládat spotřebu a své dluhy nedokáží vždy splácet.
O společnosti Fincollect SE
Společnost Fincollect se specializuje na mimosoudní správu pohledávek, kde působí jako mediátor mezi věřiteli a dlužníky. Hraje tak důležitou roli pro zachování dobrých obchodních vztahů, v ozdravení finančního trhu a podílí se na udržení sociálního smíru tím, že pomáhá klientům řídit jejich finance. Od svého vzniku se zaměřuje na inovativní ICT řešení a vysokou míru automatizace, k čemuž implementuje flexibilní a spolehlivou komunikační infrastrukturu. (sfr)