TATRA TRUCKS pracuje na vývoji nákladního automobilu poháněného vodíkem. Výměna pohonu však nebude mít žádný vliv na prostupnost Tatry terénem či nosnost automobilu. Své řešení představila na říjnové konferenci Forum elektromobilita 2022 v pražském Foru Karlín.

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks sází na zelenou energetiku.

Společnost zvažuje rozsáhlý investiční projekt do integrované výroby zeleného vodíku v areálu kopřivnické průmyslové zóny.

Součástí by byla fotovoltaická elektrárna, lokální zdroj výroby elektrické energie, soustava elektrolyzérů a plnící stanice, informovala firma už dříve.

Sama Tatra vyvíjí nákladní vůz na vodíkový pohon. Solární a vodíková energetika by přinesla významné synergie s tímto projektem.

Bateriová elektromobilita není pro Tatru téma, neboť vodík se zdá být z pohledu budoucnosti nejlepší alternativou. Umožní dodržet optimální klíčové parametry, jako jsou maximální nosnost vozu a dobu dobíjení, vysvětlil již dříve technický ředitel Tatry Radomír Smolka na konferenci v ÚJV Řež.

Tatra na vodík má být těžký náklaďák do drsných podmínek. Má jít o vodíkový elektromobil s palivovým článkem.

Někteří výrobci pracují u nákladních vozů na vývoji spalovacího motoru na vodík, jiní vyvíjí vodíkový elektromobil FCEV a další bateriový elektromobil BEV. V Tatře po interních jednáních došli k závěru, že BEV není pro Tatru téma.

Rozhodli se ale pro elektrický pohon s tím, že elektrárnu si Tatra musí vozit s sebou. Padlo tedy rozhodnutí, že vodíková Tatra bude FCEV. V podmínkách, kde toto vozidlo bude jezdit, často není možné nabíjení a vozy navíc jezdívají v režimu, kdy se na nich řidiči střídají 24 hodin denně a není čas na prostoje kvůli nabíjení.

Zároveň bylo rozhodnuto, jak bude první vodíková Tatra koncipovaná. Doménou značky jsou těžké nákladní vozy do drsných podmínek a právě tam bude směřovat i Tatra poháněná vodíkovými palivovými články.

Vodíková Tatra bude muset zvládnout i těžkou práci například v lomech a když jede po silnici, nesmí být brzdou provozu ani při plném zatížení, které počítá i s 48 tunami.

I v takovém případě musí zvládnout maximální rychlost 85 km/h. Výkon a dojezd musí být na úrovni současných vozidel značky Tatra, aby zákazník nemusel dělat kompromisy. (sfr)