
ČOI uskutečnila ve druhém čtvrtletí 125 kontrol internetových obchodů, porušení předpisů zjistila ve 106 kontrolách. (Ilustrační foto).
Česká obchodní inspekce (ČOI) uskutečnila ve druhém čtvrtletí 125 kontrol internetových obchodů, porušení předpisů zjistila ve 106 kontrolách. Zaměřovala se na ty, u nichž existuje podezření na neplnění právních povinností. Porušení právních předpisů bylo zjištěno ve 106 kontrolách, tj. 84,80 % provedených kontrol.
V období od 1. dubna do 30. června 2025 bylo provedeno celkem 125 kontrol, při nichž bylo ověřováno dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů.
Kontrolní akce je trvale zaměřena na plnění povinností prodávajících při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku. Kontrolovány byly právnické a podnikající fyzické osoby, které provozují své podnikání prostřednictvím internetu, včetně mobilních aplikací a sociálních sítí.
Prostředí sociálních sítí představuje pro spotřebitele riziko z hlediska toho, že jim často nejsou poskytnuty povinné informace o prodávajícím, a tedy spotřebitelé neví s kým uzavírají smlouvu, včetně informací o jejich právech týkající se odstoupení od smlouvy a případných reklamací.
V rámci kontrolní akce bylo zjištěno celkem 386 případů porušení zákonů a nařízení, které souvisí s nabídkou a prodejem výrobků a služeb prostřednictvím komunikace na dálku.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve druhém čtvrtletí porušen ve 173 případech. Nejčastějším zjištěním bylo v 63 případech porušení § 13, který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
Dalším nejčastějším zjištěním bylo v 52 případech používání nekalých obchodních praktik, které mohou narušit ekonomické chování spotřebitele a vést k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí, které by jinak neučinil. Jednalo se především o porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2, 3 (24 případů), kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp.
Dále § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2, nebo 5 (26 případů), kdy bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně.
Z toho 17 případů se týkalo spotřebitelských recenzí podle ust. § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5, kdy prodávající neinformoval o tom, zda a jak zajišťuje, aby zveřejněná spotřebitelská recenze pocházela od spotřebitele, který výrobek skutečně použil nebo si jej zakoupil.
Ve 2 případech bylo zjištěno porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 4 odst. 1, tedy nekalé obchodní praktiky jiné než spadající pod § 5, § 5a nebo § 5b. Dalším významně porušovaným ustanovením byl § 14 odst. 1, 2 (27 případů), kdy prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR).
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, byl ve sledovaném období porušen celkem ve 151 případech. Nejčastěji bylo zjištěno porušení ustanovení § 1820 (92 případů), které se týká sdělení před uzavřením smlouvy při využití prostředků komunikace na dálku.
Z toho ve 43 případech bylo zjištěno, že spotřebiteli nebyly sděleny podmínky, lhůty a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, jakož i vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy dle odst. 1 písm. i). Další časté porušení (13 případů) se týkalo odst. 1 písm. l), které se vztahuje k údaji o tom, že spotřebitel nemá právo odstoupit od smlouvy nebo za jakých podmínek mu právo na odstoupení od smlouvy zaniká.
Ve 29 případech bylo zjištěno, že prodávající neposkytli spotřebiteli znění smlouvy a všeobecných podmínek v textové podobě při použití elektronických prostředků při uzavírání smlouvy dle ustanovení § 1827 odst. 2. Posledním více porušovaným ustanovením občanského zákoníku bylo ustanovení §1826a odst. 2, které podnikateli ukládá povinnost zajistit, aby spotřebitel vzal při objednávce výslovně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení.
Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku, musí být označeny snadno čitelným nápisem „objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací. Porušení této povinnosti bylo zjištěno celkem v 15 případech.
Porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru ČOI, bylo prokázáno v dalších 62 případech.
Na základě porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI, zjištěných v rámci kontrolní akce, nabylo v období od 1. dubna do 30. června 2025 právní moci celkem 167 pokut v celkové hodnotě 3 448 500 Kč.
Výsledky kontrol potvrzují dlouhodobě přetrvávající nedostatky v oblasti dodržování spotřebitelského práva při prodeji distančním způsobem. Kontroly internetových obchodů patří k nejnáročnějším z hlediska časové náročnosti i z hlediska potřebných odborností inspektorů.
K uvedenému poměru kontrol se zjištěním porušení právních předpisů je třeba vztáhnout systém výběru konkrétních internetových obchodů k provedení kontroly – Česká obchodní inspekce se na základě prvotního screeningu zaměřuje na internetové obchody, které vykazují pravděpodobnost, že u nich dochází k nerespektování zákonných povinností jejich provozovatelů.
Kontroly jsou prováděny na základě předchozí indikace porušování právních předpisů, ať už na základě vnějších podnětů, či na základě vlastního průzkumu a předchozí kontrolní činnosti, uvedla ČOI. (sfr)