Vláda ČR schválila, že si Česko od banky EU půjčí 65 miliard na dopravní infrastrukturu. (Ilustrační foto).

Fialova vláda vyslovila souhlas s přijetím úvěrů Ministerstvem financí ČR od Evropské investiční banky (EIB) ve výši až 65,377 miliardy korun. Peníze budou využity na spolufinancování výdajů vynaložených na výstavbu a modernizaci železniční infrastruktury a na spolufinancování výdajů vynaložených na výstavbu silničního okruhu kolem Prahy.

Informoval o tom Úřad vlády.

Jedná se o osm důležitých projektů na železnici a o dostavbu úseku Pražského okruhu od dálnice D1 do Běchovic. Česká republika za vlády Petra Fialy rekordně investuje do dopravní infrastruktury a jedním z cílů je například splnit závazek dokončit transevropskou dopravní síť TEN-T do roku 2030.

Úvěrové financování od Evropské investiční banky je podle oficiálního vyjýdření „jedním z výhodných nástrojů, jak zajistit další finanční zdroje na zdárné dokončení připravených a rozpracovaných projektů zásadního významu pro dopravu v ČR“.

EIB je institucí Evropské unie, která se specializuje na poskytování dlouhodobých úvěrů. Jejími akcionáři jsou členské státy EU.

Loni EIB v Česku podpořila projekty za 2,47 miliardy eur (62,6 miliardy korun). Proti roku 2023 se podpora zvýšila o třetinu.

Peníze půjdou především na rozvoj železnice, částečně také na stavbu jihovýchodní části Pražského okruhu, řekl po jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle Kupky Česko peníze potřebuje, aby mohlo co nejrychleji splatit svůj dluh na dopravní infrastruktuře.

U dálniční infrastruktury půjdou půjčené peníze na stavbu úseku Pražského okruhu označovaného jako 511, která začala na konci loňského roku a měla by být dokončena v roce 2027. (sfr)