ČEZ zprovoznil 10 ultrarychlých dobíjecích stanic pro elektromobily. (Foto: ČEZ)

ČEZ zprovoznil 10 ultrarychlých dobíjecích stanic pro elektromobily s výkonem 150 až 300 kW. Celkem má dobíjecí síť ČEZ 465 stanic, v jednu chvíli u ní může doplňovat energii až 930 aut. Po celé republice ČEZ nabízí už 14 míst, kde může dobíjet 6 a více elektromobilů najednou.

Déle se nezdrží řidiči elektromobilů čerpající energii u nových ultrarychlých stojanů ČEZ s výkony 225 nebo 300 kW. Ty vyrostly u dálnic D1, D5 a D35, kde nahradily stanice nižších výkonů.

Brzy budou k dispozici i na dalších frekventovaných místech. Současně ČEZ rozšiřuje síť rychlých stanic, kde je možné dobíjet více elektroaut najednou. Řidičům se tak zkracuje dobíjení a čekání na něj.

Nové ultrarychlé stanice umí do 10 minut dodat bezemisní energii pro dalších více než 200 kilometrů jízdy. Při čerpání energie tak elektromobilita postupně srovnává krok s auty na klasické pohony.

„Už teď má Česko jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Na 100 elektromobilů u nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic je u nás 57 procent, oproti evropskému průměru 9 procent. Je to samozřejmě částečně dáno i stále nízkým podílem elektromobilů v Česku, to se ale změní a my se chceme posunout na další úroveň,“ řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

(Foto: ČEZ)

„Ultrarychlé stojany výrazně zkracující dobu strávenou doplňováním energie jsou jedním z řešení. Dalším jsou dobíjecí huby, kde řidiči nemusí tolik čekat, než se dobije předchozí elektromobil,“ dodal Cyrani.

„Ze zákaznických dat o dobíjení vidíme, že pro ¾ zákazníků je úspora času při dobíjení ve městě nebo na dálkové cestě zásadní přidanou hodnotou i přes vyšší cenu. Postupně tak budeme na některých lokalitách nahrazovat stávající stanice novými stojany s vyšším výkonem,“ doplnil Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

ČEZ provozuje po celé České republice celkem 465 veřejných dobíjecích stanic. Loni řidiči v síti načerpali více než 3,5 milionu kWh bezemisní energie, letos se očekává prolomení hranice 4 milionů kWh.

Celkový instalovaný výkon sítě ČEZ dosáhne koncem letošního roku 33 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 80tisícového města.

(Foto: ČEZ)

ČEZ odhaduje, že do roku 2030 zvýší celkový výkon dobíjecích stanic v síti na více než čtyřnásobek, a to zejména rozvojem vysokovýkonných hubů – lokalit, kde může díky ultrarychlým stojanům dobíjet 6 a více e-aut najednou.

Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic se loni poprvé v historii během jednoho roku rozrostla o více než 100 nových stojanů a letos opět přidá podobnou porci.

Momentálně má přes 460 stanic a může v jednu chvíli obsloužit až 930 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky jich ČEZ postavil z vlastních prostředků.

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost jednotlivých stojanů.

Více než 80 procent sítě ČEZ tvoří nyní dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.

(Foto: ČEZ)

(pel)