Téměř 83 procent internetových obchodů, které ve druhém čtvrtletí kontrolovala (ČOI), porušilo zákon. (Ilustrační foto)

Téměř 83 procent internetových obchodů, které ve druhém čtvrtletí kontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI), porušilo zákon. Počet porušení ve srovnání s prvním kvartálem vzrostl o 5,7 procenta. Od začátku letošního dubna do konce června ČOI provedla 245 kontrol. Porušení právních předpisů zjistila ve 203 případech.

Inspekce následně uložila 233 pokut za celkem 2,99 milionu korun.

Nejvyšší pokutu, 320.000 korun, uložila inspekce v tomto období společnosti Somavedic Technologies s.r.o. mimo jiné za uvedení nesprávné a nepravdivé informace u prodávaného výrobku, který sliboval eliminaci vlivů 3G, 4G a 5G sítí.

„Toto tvrzení kontrolované osoby, které se týká eliminace vlivů těchto sítí, se nezakládá na pravdě, navíc tvrzení nepravdivých informací u výrobku, tedy užití nekalé praktiky, je zakázáno.“

„Dále společnost na svých internetových stránkách např. neinformovala o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat nebo nesplnila povinnost vystavení EU prohlášení o shodě (tzv. ´CE)´,“ vysvětlila ČOI.

ČOI se při kontrolách zaměřuje na weby, u kterých eviduje více podání od spotřebitelů, a také na e-shopy, kde už v minulosti zjistila pochybení.

„Nedostatky přetrvávají v poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích. Prodávající u této formy prodeje výrobků uchylují i k nekalým obchodním praktikám, což se potvrdilo ve více než 170 případech.“

„Dále provozovatelé e-shopů neinformují spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, neposkytují informace související s uplatněním práva zboží reklamovat,“ konstatovala ve své zprávě ČOI.

ČOI také dále uevdla, že její kontroly „nejsou v žádném případě obrazem trhu, protože kontroly ČOI jsou cílené často právě na weby, na které je více podání spotřebitelů a inspektoři se vracejí také na internetové stránky, kde v minulosti zjistili pochybení“.

„Česká obchodní inspekce bude dále reagovat na vzrůstající trend internetového obchodování a i v následujícím období bude důsledně oblast internetového obchodování v ČR kontrolovat,“ uvedl úřad.


Zjištěné nedostatky

ČOI zjistila, že zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl porušen ve 454 případech:

  • ve 125 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • v 91 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2, 3)
  • v 80 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • v 75 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
  • ve 25 případech bylo porušeno ustanovení, které upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3).
  • Ve 42 případech bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce. Jednalo se například o zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky (12 případů), zákon č. 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností (10 případů) nebo zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek (8 případů).
  • Právní předpisy Evropské unie byly v rámci této kontrolní akce porušeny ve 45 případech.