Babiš zaútočil na Fialu: Vláda zákazem klasických aut páchá rituální sebevraždu. (Ilustrační foto: elektromobily Škoda pro českou vládu)

Babiš zaútočil na premiéra Fialu. Podle šéfa opozičního hnutí ANO Andreje Babiše páchá vláda ČR zákazem klasických aut „rituální sebevraždu“. „Stačilo jedno jediné zasedání Rady EU za vlády premiéra Fialy, a budeme mít dražší auta, dražší provoz aut a dražší bydlení!,“ uvedl Babiš.

Babiš poukázal na to, že návrh Evropské komise na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory po roce 2035 byl pro ODS a jejího předsedu ješlě loni v prosinci nepřijatelný.

Po půl roce je však všechno jinak, zdůraznil.

Česko podle něho ve středu „poslušně sklaplo krovky a nejenže aktivně podpořilo zákaz spalovacích motorů po roce 2035, ale dokonce souhlasilo s tím, že se systém emisních povolenek rozšíří na budovy, což v praxi znamená zdražení tepla pro domácnosti“.



Fiala ještě před zahájením českého předsednictví v EU uvedl, že se v čele EU pokusí zmírnit zákaz spalovacích motorů od roku 2035, pokud se to nepodaří Francii.

Zákaz by neměl být stoprocentní, měl by se kvůli dostupnosti vozidel pro občany týkat devět desetin produkce výrobců automobilů, řekl Fiala.

„Chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 (procent),“ prohlásil předseda vlády.

Podle něj by tak bylo možné zachovat možnost výroby aut se spalovacími motory.

„Musí být zajištěna pro občany rozumná cenově dostupná alternativa,“ dodal předseda vlády.



Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů od roku 2035

Zákaz, který počátkem června schválil Evropský parlament, byl podle Fialy špatně načasované rozhodnutí, nepromyšlené a ne úplně vhodné v současné situaci. Evropský parlament chce podle premiéra ještě vyjednávat s členskými zeměmi, o rozhodnutí mají jednat 27. a 28. června ministři životního prostředí zemí EU v Lucemburku.

Fiala také uvedl, že bude třeba hledat cesty ke zlevnění elektromobilů a zvýšení sítě nabíjecích stanic.

Zákaz se má podle rozhodnutí Evropského parlamentu vztahovat na prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory, netýká se ojetých vozů. Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby se zaměřily na elektromobily.

Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.

Zákaz spalovacích motorů

Státy Evropské unie na konci června 2022 podpořily normu, která znemožní od roku 2035 prodávat nová auta se spalovacími motory.

Ministři životního prostředí se shodli i na reformě trhu s emisními povolenkami nebo vzniku fondu, který lidem vykompenzuje zpoplatnění emisí z vytápění budov nebo dopravy.

Prodej nových aut se spalovacími motory má skončit v Evropské unii v roce 2035. Shodli se na tom ministři životního prostředí všech členských států EU.

Kontroverzní norma je součástí rok starého balíčku Evropské komise. Unie by měla podle klimatického závazku do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů přinejmenším o 55 procent.

​“V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ prohlásila česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (KDU-ČSL) po jednání.

Podle expertů však norma prodej klasických aut znemožní.

Ministři podpořili reformu trhu s emisními povolenkami. Vznikne také fond, který bude lidem kompenzovat zpoplatnění emisí budov nebo dopravy. V letech 2027 až 2032 v něm má být 59 miliard eur, v přepočtu téměř bilion a půl korun.

O definitivní podobě norem se má ještě jednat v následujícím půlroce během českého předsednictví Evropské unie. (sfr)


CELÝ TEXT VYJÁDŘENÍ ANDREJE BABIŠE:

Vláda zákazem aut páchá rituální sebevraždu.
Návrh Evropské komise na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory po roce 2035 je pro vládu nepřijatelný. To ještě loni v prosinci tvrdil premiér Petr Fiala. Po půl roce je všechno jinak.
Česko ve středu poslušně sklaplo krovky a nejenže aktivně podpořilo zákaz spalovacích motorů po roce 2035, ale dokonce souhlasilo s tím, že se systém emisních povolenek rozšíří na budovy, což v praxi znamená zdražení tepla pro domácnosti.
Fialova vláda už přes půl roku nečinně přihlíží, jak Česko drtí rekordní inflace, rostou ceny potravin, energií i pohonných hmot a střední třída doslova mizí před očima. Premiérovi a ministrům se však zřejmě tempo, jakým vlastní zemi vedou do chudoby, zdá příliš pomalé. Jak jinak si vysvětlit, proč vláda v EU zastoupená ministryní životního prostředí Anna Hubáčkovou tak potupně kapitulovala a hodila přes palubu vlastní zemi.
Promarněná šance
Přitom Česko mělo šanci zákaz prodeje aut se spalovacím motorem odvrátit, nebo alespoň posunout na rok 2040, jak to požadovala Itálie, Slovensko, Portugalsko, Bulharsko a Rumunsko. Mohlo také dát jasně najevo, že s nesmyslným zatížením budov systémem emisních povolenek rozhodně nesouhlasí. Dokonce ani jinak fanatický, zelený europarlament nic takového nepožadoval. Aby toho nebylo málo, Česko zvedlo ruku pro to, aby z trhu zmizelo do nějaké nesmyslné rezervy dvakrát tolik emisních povolenek, což tempo zdražování zvýší, a navíc Fialova vláda souhlasila i s dvojnásobným navýšením našich národních cílů na snížení emisí v zemědělství a částečně i průmyslu. Což odnesou zase jen a jen občané. Jak bývá jeho zvykem, když se dostane do úzkých, začne Petr Fiala lhát. Nyní si začal vymýšlet, že zákaz prodeje aut se spalovacím motorem je důsledkem Green Dealu, se kterým jsem jako premiér souhlasil. Na jednu stranu chápu, že se pan Fiala snaží odklonit pozornost od aféry Hlubuček a skutečnosti, že ve vládě kryje organizovaný zločin STAN. Na druhou stranu výmluvy, že za všechno může Babiš, Fialovi nebaští už ani jeho skalní příznivci.
Aby bylo jasno: Jediné, pro co jsem na Evropské radě v rámci Green Dealu hlasoval, byl obecný závazek dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050 a snížení emisí o 55 % do roku 2030 za celou EU. Jakým způsobem toho Evropa dosáhne, se tehdy neřešilo. Svůj souhlas jsem podmínil právě tím, že tyto cíle budou platit pro EU jako celek, nikoli pro Česko. Náš reálný cíl se pohyboval kolem 42 %, takže pokud některé státy budou dosahovat třeba 65 %, je tento cíl splnitelný. Navíc moje vláda vyjednala i peníze z EU na pomoc regionům, které budou mít s Green Dealem největší problém. Karlovarsko, Ústecko a Moravskoslezsko dostanou téměř 43 miliard korun. A to výměnou za naši podporu obecného závazku ke klimatické neutralitě.
Kam kráčí Česko?
Konkrétní podmínky Green Dealu, tedy zákaz prodeje spalovacích motorů a uvalení emisních povolenek na budovy, dojednala 28. června Fialova ministryně Hubáčková. Ta se stejně jako další zelení fanatici nezajímala o to, co zákaz udělá s naší ekonomikou, kde vezmeme elektřinu na to, až se desítky tisíc aut každý večer na sídlištích začnou nabíjet.
Může dojít také na tzv. Havana efekt, a to, že v západní Evropě budou všichni jezdit novými elektroauty a k nám budou posílat oježděná auta se spalovacími motory a ještě na tom vydělají velké peníze.
Vláda podlehla tlaku zelených fanatiků a za pochvalu v Bruselu obětovala vlastní zemi, vlastní průmysl a vlastní občany. Kdybych byl premiérem já, Česko by něco takového nikdy nedovolilo. Pod premiérem Fialou ale země páchá v přímém přenosu rituální zelenou sebevraždu, jejímž výsledkem bude jen snížení životní úrovně, mizérie a chudoba. Čí zájmy vlastně Fiala a jeho vláda zastupuje? Ty české určitě ne.