BMW dokončuje testy vodíkové X5 v běžném provozu. Příští rok automobilka vyrobí malou sérii. (Foto: BMW)

Automobilka BMW začala na evropských silnicích testovat v běžném provozu prototyp vodíkového BMW i Hydrogen NEXT na základech BMW X5. Podnik zároveň potvrdil, že výroba omezené série vozu na alternativní pohon začne v roce 2022. 

BMW o tom informovalo na webu.

„Prototypy BMW i Hydrogen NEXT budou zjišťovat, jak efektivně v reálných podmínkách spolupracuje pohonné ústrojí bez lokálně produkovaných emisí CO2, podvozek navržený přímo pro daný vůz a elektronické systémy vozidla,“ oznámila automobilka.

BMW i Hydrogen NEXT je čistě elektrické vozidlo, které využívá vodík jako palivo, z nějž se v palivovém článku vyrábí přímo na palubě vozu elektřina.

Nedávno zahájený testovací program tak připraví BMW Group půdu pro představení malé série vozů plánované na konec roku 2022.

Tato série bude jako základ využívat pod kapotou techniku BMW X5. Nicméně, prakticky se jedná o přepracovaný elektrický pohon z menšího BMW iX3.

„Technologie vodíkových palivových článků může být atraktivní volbou pro udržitelný pohon zejména ve větších třídách vozidel,“ vysvětlil Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj.

„Proto jsou silniční testy téměř standardních vozidel s pohonem na vodíkové palivové články důležitým milníkem v našem výzkumu a vývoji,“ dodal.

Foto: BMW

Technologie vodíkových palivových by se podle BMW mohla stát atraktivní alternativou k bateriovým elektrickým pohonům, a to zejména pro zákazníky, kteří nemají vlastní přístup k infrastruktuře pro nabíjení elektřiny, nebo kteří často jezdí na dlouhé vzdálenosti.

Stejně jako palivovou nádrž běžného vozu se spalovacím motorem lze i vodíkovou nádrž BMW naplnit během 3 až 4 minut palivem, které zajistí dojezd několika set kilometrů za všech povětrnostních podmínek.

Hlavní součástí právě probíhajících silničních testů je vyladění softwaru, který řídí všechny jízdní a provozní funkce.

BMW i Hydrogen NEXT využívá palivové články, které vznikly v rámci vývojové spolupráce s japonskou automobilkou Toyota Motor Corporation. Jednotlivé články pocházejí od Toyoty, zatímco celý soubor palivových článků a kompletní pohonný systém jsou původním vývojem BMW Group.

Elektrická energie vzniká chemickou reakcí mezi vodíkem přepravovaným ve vozidle a kyslíkem ze vzduchu. Tím je dosaženo elektrického výkonu 125 kW/170 k. Měnič napětí umístěný pod palivovým článkem upravuje jeho napětí na napětí elektromotoru.

Foto: BMW

(pel)