Od středy 18. listopadu se v Česku znovu otevřou školy - zatím jen pro žáky 1. a 2. ročníků základních škol a také žáky speciálních škol.

Školy v Česku se od příštího týdne otevřou. Od 18. listopadu se do lavic vrátí žáci 1. a 2. tříd základních škol, ale i žáci speciálních škol. Oznámil to ministr školství Robert Plaga (ANO) na Twitteru. Původně měla být výuka ve školách obnovena 2. listopadu – vzhledem k tehdejší epidemiologické situaci k tomu ale nedošlo a místo toho se navíc zavřely i školy speciální. 

„Podmínky návratu: homogenní skupiny, roušky vždy a všude, časté větrání. Družiny v homogenních skupinách, školní stravování bude v provozu. Na ZŠ i SŠ se umožní individuální konzultace 1+1 pro potřebné. Jazykovky, ZUŠ a střední školy zůstávají na distanční výuce,“ napsal.

Termín otevření škol potvrdil i ministr zdravotnictví Jan Blatný (ANO).

Po razantním omezení teoretické výuky na vysokých a středních školách na konci září byly od 14. října zcela uzavřeny i školy základní, družiny a školské kluby. Mateřských škol se opatření netýkalo.

Návrat dětí budou doprovázet přísnější hygienická opatření. Na rozdíl od jara se děti ve třídách nebudou střídat po polovičních skupinách. Roušky budou povinné po celou dobu výuky, ve třídách i společných prostorech. Výjimku mají speciální a mateřské školy.

Vyučovat se nebude tělesná ani hudební výchova.

Podle Plagy se ukazuje, že pro eliminaci rizika šíření je klíčové větrání a výměna vzduchu.

„Budeme tedy dávat ještě větší apel na větrání a to i během výuky,“ dodal.

Podle předsedkyně Učitelské platformy Petry Mazancové o návrat dětí do školy stojí naprostá většina učitelů.

Mezi prioritami návratu dětí do škol byly právě 1. a 2. třídy a také končící ročníky, tedy žáci devátých tříd a maturanti.

Pedagogové a další lidé ze školství dlouhodobě upozorňovali na možné prohlubování rozdílů mezi žáky, které způsobuje právě distanční výuka.

Děti se podle odborníků mnohdy nenaučí tolik, jako kdyby chodili do školy. Obtížnější látku někteří rodiče neumí svým dětem vysvětlit a ne všichni učitelé zvládají systém online výuky.

Ve Velké Británii dokonce podle vládního úřadu pro dohled nad školstvím Ofsted některé malé děti během pandemie covidu-19, kvůli které se zavřely školy i školky, ztratily základní dovednosti, jako je jíst nožem a vidličkou nebo používat toaletu.

Problémem distanční výuky je také to, že v mnoha domácnostech je navíc více dětí. Ty ale mají k dispozici pouze jeden počítač, proto je těžké skloubit jednotlivé online výuky.

Ministerstvo se školy snažilo během léta školy připravit na variantu znovuzavření. Učitelé v Česku měli dostat notebooky pro vzdělávání na dálku.

Ministr školství Robert Plaga na to chtěl školám přerozdělit ze státního rozpočtu celkem 1,28 miliardy korun.

Cílem bylo  zajistit „digitální učební pomůcky nejen pro učitele, ale zejména i pro sociálně znevýhodněné žáky a žáky z vícečetných rodin, jimž by měla být škola schopna v případě potřeby potřebné ICT vybavení zapůjčit“. (pel)