Místo toho, aby úřady práce pomáhaly lidem v nouzi, manipulují dávkami a lidem zatajují informace. Chtějí tak ušetřit na vyplacených dávkách, za což mají vyšší úředníci odměny.

Některé úřady práce v České republice lidem nepomáhají, ale právě naopak – nezaměstnaným v nouzi mnohdy dokonce poskytují nepravdivé informace. S odhalením přišel pořad České televize 168 hodin. Cílem je ušetřit na vyplacených dávkách, za což pak dostávají vyšší úředníci odměny. 

Televize upozornila na případ psycholožky Aleny, která neplánovaně otěhotněla chvíli poté, co podala výpověď, protože měla odjet s partnerem do ciziny. Ten ji ale opustil a Alena se ocitla v azylovém domě a na podpoře v nezaměstnanosti.

Ve vysokém stupni rizikového těhotenství šla na úřad práce Prahy 5 požádat o pomoc v hmotné nouzi.

„Byla jsem poučena pracovnicí úřadu o tom, že těhotenství se má plánovat, a o spoustě dalších jiných věcí, které s dávkami nemají nic společného. Odešla jsem, protože se mě její přístup dotkl, i to, jak na mě křičela,“ popsala v pořadu zkušenost Alena.

Pomohla jí až Poradna pro ženy. Tam se dozvěděla, že na úřadě mohla požádat o příspěvek na bydlení a také o dávky v hmotné nouzi nebo o dietu v těhotenství a při kojení. Úřad jí tyto informace zatajil.

„Naše klientky často přicházejí s tím, že nevědí, jestli mají na určitou dávku nárok, nebo nemají, a že na úřadu práce nedostaly relevantní informaci, nebo že tam na ně byly prostě nepříjemné,“ uvedla sociální pracovnice Zuzanu Fischerová z Poradny pro ženy.

Podle několika oslovených zaměstnanců ÚP tento přístup k lidem v nouzi nemusí být výjimka.

„Není to dobré i ze strany nadřízených. Protože účelem je mít co nejmenší počet dávek, ne starat se o klienty a pomoct těm lidem situaci řešit,“ uvedla jedna z pracovnic.

„Stávalo se, že přišel někdo s nějakým požadavkem zeptat se, jestli má nárok na tu a tu dávku. A bylo mu hned řečeno, ne nemáte, na shledanou,“ vysvětlila bývalá kolegyně.

„Neposkytovat, vymlouvat, neříkat,“ potvrdila další bývalá pracovnice.

Důraz je podle nich kladen na to, aby se na dávkách co nejvíce ušetřilo.

„Je tam tlak shora, aby se šetřilo. Na základě toho, že se ušetří, jsou vyšší pracovníci odměňováni,“ upozornila bývalá pracovnice.

A tlak je i ze strany kolegů.

„Protože není dobré, když se rozdávají dávky nebo se říká klientům, na co mají nárok. To si totiž klienti řeknou a pak to chtějí i po ostatních kolezích,“ říká jedna z trojice exúřednic.

Mluvčí Generálního ředitelství Úřadu práce Kateřina Beránková v reakci na zjištěné skutečnosti uvedla, že pokud má klient nebo zaměstnanec pocit, že něco není v pořádku, nebo se mu nelíbí postup ze strany úředníka, má se obrátit na vedení kontaktního pracoviště a podat stížnost. (pel)