Stát chce v Česku dále dotovat výstavbu nových LNG plnících stanic pro automobily s plynovým pohonem. (Ilustrační foto)

Vláda zadotuje výstavbu plnicích stanic na zkapalněný zemní plyn (LNG) dalšími 50 miliony Kč z evropských fondů. Vzniknout by za ně mělo v Česku zhruba 20 nových stanic. V roce 2018 stát na výstavbu plnících stanic vynaložil 100 milionů korun z evropských fondů.

Informovalo o tom ministerstvo dopravy.

V současnosti v ČR funguje jediná veřejná stanice na LNG.

Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) zájem „předčil očekávání“. Proto se resort rozhodl vyhlásit ještě jednu výzvu v rámci Operačního programu Doprava (OPD).

Loni dostali peníze na výstavbu stanic na LNG dva žadatelé, kteří by na území ČR měli do roku 2022 postavit 13 plnicích stanic.

Letošní dotaci ministerstvo vymezilo pro podniky, které jsou aktivní v obchodu s plynem či pohonnými hmotami.

Vláda v roce 2015 schválila tzv. Národní akční plán čisté mobility, který počítá s pěti plnicími stanicemi na LNG do roku 2025.

„S přispěním dotačního programu bude tento cíl nejen dosažen, ale i překročen,“ konstatoval Kremlík.

Zemní plyn lze v dopravě využívat jak ve formě stlačeného plynu CNG (compressed natural gas), tak ve formě zkapalněného plynu LNG (liquified natural gas).

CNG je plyn stlačený v nádobách pod tlakem 200 barů. LNG je plyn zkapalněný při mínus 162 °C.  Zkapalněný zemní plyn je podle odborníků vhodný zejména pro kamiony.

Motoristé však dnes mají k dispozici jen jednu veřejnou plnicí stanici na LNG, která je v Lounech.

Další byla ve zkušebním provozu letos otevřena například v Hustopečích u Brna, není však zatím veřejná.

Vedle stanic na LNG ministerstvo v minulosti vyčlenilo dotace i na podporu dalších alternativních paliv, například stanice na vodík nebo stlačený zemní plyn. Tento program má v rámci Operačního programu Doprava v programovém období 2014 až 2020 vyčerpat 1,2 miliardy korun.

LNG zaujímá cca 600 krát menší objem než zemní plyn, CNG pak cca 200 krát menší objem než zemní plyn.

Zkapalněním se objem zemního plynu zmenší třikrát více než při stlačení a vůz na LNG dojede téměř třikrát dál než vozidlo se stejně velkou nádrží na CNG

Zajištění vyššího dojezdu vozidel je největší výhodou LNG. Naopak nevýhodou LNG je, že i přes tepelně izolovanou nádrž se při delší odstávce vozidla odpařuje. Jeho skladování při nízkých teplotách je proto ekonomicky i technologicky náročné.

Využívání CNG v dopravě je levnější, jednodušší a nabízí větší bezpečnost při přepravě i užívání.

Výhody LNG se nejvíce uplatní u dálkové nákladní dopravy Těžká dálková dopravu totiž využívá toho, že LNG má mnohem menší objem než CNG. (sfr)