Evropská unie se předběžně dohodla na snížení emisí u autobusů a náklaďáků o 30 procent do roku 2030.

Evropská unie (EU) rozhodla o snížení emisí oxidů uhličitého u autobusů a nákladních automobilů. Do roku 2030 mají klesnout o 30 procent. Omezení mají pomoci Unii splnit cíle snížení emisí skleníkových plynů v rámci pařížské dohody o klimatu v období let 1990 až 2030 o nejméně 40 procent.

Nařízení předběžně schválil Evropský parlament a Rada EU, v následujících měsících ho musí schválit ještě formálně. Poté bude předpis zveřejněn v úředním věstníku EU a okamžitě vstoupí v platnost.

V současné době nemá Unie limity na emise u těžkých nákladních vozů, na rozdíl od jiných zemí jako USA, Čína, Japonsko či Kanada.

Nákladní vozy se na emisích souvisejících s dopravou v Evropské unii podílejí téměř čtvrtinou. Celkově však doprava znečišťuje životní prostředí z globálního hlediska méně než například uhelné elektrárny.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) lobbovalo za mírnější snížení cíle emisí pro nákladní vozy. Podle sdružení je možnost elektrifikace u nákladních vozů mnohem nižší než u osobních, zvláště v případě dálkového tranzitu. ACEA také upozornila na současnou nedostatečnou infrastrukturu.

(pel)