Česko chce vyjmout dopravní služby z působnosti směrnice EU o vysílání pracovníků. K vyjmutí by mělo dojít do poloviny letošního roku. Podle ministra dopravy v demisi Dana Ťoka by pobírání minimální mzdy podle evropského státu, kterým čeští řidiči projíždějí, ohrozilo konkurenceschopnost tuzemských přepravních firem.

Řidiči kamionů, kteří pracují tři a více dní v měsíci mimo svou vlast, by podle směrnice EU měli dostávat minimální mzdu té země, kde působí. Nařízení je součástí změn v oblasti mobility v Unii, které Evropská komise představila loni na konci května.

Komise tehdy svým návrhem na minimální mzdu vyslyšela přání především Francie a Německa, jejichž podnikatelé si dlouhodobě stěžují na levnou konkurenci hlavně ze střední a východní Evropy.

Podle europoslankyně Martiny Dlabajové (ANO) byla směrnice původně určená jako ochranářské opatření některých evropských zemí pro pracovníky dlouhodobě zaměstnané v cizině, například stavební dělníky, a nikoliv řidiče kamionů, kteří během jediného dne projedou i více zemí.

Kdyby směrnice platila i pro řidiče, bylo by to podle ministra Ťoka pro tuzemské dopravce likvidační.

Česko chce proto dopravní služby ze směrnice vyjmout. Revize balíčku obecných pravidel by měla být dokončená do pololetí letošního roku, kdy skončí bulharské předsednictví. Ve stejné době by měl vzniknout paralelní balíček určený pro dopravce.

Směrnice už má každopádně první dopady. Český řidič si v Německu vymohl doplacení mzdy na tamní úroveň, což se může stát precedentem pro další žaloby. Hromadné žaloby či tlak odborů mohou mít podle Dlabajové nakonec dopad i na velké průmyslové podniky, které si dopravu do zahraničí objednávají. Zasažena tak může být celá česká ekonomika.

(jaz)