Řidiči autobusů vyhrožují krajům a vládě stávkou kvůli nízkým mzdám. Zúčastnit by se mohlo až 11 tisíc šoférů.

Řidiči autobusů dali vládě kvůli nízkým mzdám ultimátum. O slibovaném zvýšení mezd jsou dopravní odbory ochotny jednat do 15. března, v opačném případě jsou připraveny vyhlásit celodenní stávku. Zúčastnit by se jí mohlo až jedenáct tisíc řidičů. 

„Jsme ochotni jednat s kýmkoliv do 15. března, potom předsednictvo vyhlásí stávku,“ řekl Luboš Pomajbík, předseda odborového svazu dopravy.

Do té doby chce vyjednávat se zástupci krajů i s vládou. Jeho cílem je sehnat řešení na dofinancování mezd řidičů autobusů soukromých firem, kteří v regionech zajišťují dopravní obslužnost. Podle odborů se sice od ledna mzdy zvýšily, ale řada firem nařízení vlády nerespektuje.

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun a nařídila i vyšší platby za čekání a příspěvek za práci v náročném prostředí. Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.

Situace v krajích je napjatá

O peníze na krajskou dopravu bude jednat vláda v pondělí. Půjde o 1,5 miliardy korun z vládní rozpočtové rezervy, která by měla primárně směřovat do oprav krajských silnic. Podle krajů by ale tyto peníze umožnily uvolnit prostředky, které by mohly jít na mzdy šoférům.

Nejnapjatější situace panuje v Ústeckém a v Jihomoravském kraji. V Jihomoravském kraji oznámil začátkem týdne náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák zvýšení plateb autobusovým dopravcům o deset procent. To ale podle odborů pokryje jen třetinu nákladů nezbytných pro zvýšení mezd na minimální limit stanovený vládou.

V Ústeckém kraji pak místní dopravní odboráři vyhlásili na 8. března lokální stávku šoférů autobusů. Podle Pomajbíka dnešní rozhodnutí předsednictva OSD tento chystaný proces automaticky neruší, protože ústředí dopravních odborů tutu stávku neohlašovalo a nemůže ji tedy rovněž rušit.

Diametrálně rozdílná situace je například ve Středočeském, Karlovarském nebo Zlínském kraji, kde odbory proti výši lednových výplat nevystupují. Problémy s nízkými výplatami řeší vláda a kraje už déle než rok. Celorepublikové protesty zahájila předloni takzvaná Jablonecká výzva, která na nedostatečné ohodnocení šoférů upozornila.

(pel)