V ČR pokračuje trend, kdy se do soukromého podnikání pouští mnohonásobně více žen než mužů. V součtu je mužů podnikatelů v Česku stále oproti ženám dvojnásobek. Loni ale počet podnikatelek vzrostl o dalších 7 223 žen, zatímco mužů přibylo jen 609.  

Do roku 2010 vedli přitom v meziročních nárůstu počtu podnikatelů podle pohlaví muži. Posledních 6 let je trend ale opačný. Největší rozdíl ve prospěch žen vykázal rok 2012, kdy mezi muži výrazně více podnikatelů ubylo než přibylo. Žen tehdy vstoupilo do soukromé sféry na 11,5 tisíc.

V podnikání jsou podle průzkumu spokojenější než v zaměstnaneckém poměru, a touží po vlastní nezávislosti.

Na 75 % českých podnikatelek je podle průzkumu zcela spokojených se svojí pracovní volbou. Zaměstnané  ženy jsou spokojené pouze z jedné třetiny.

Vyplývá to z výsledků průzkumu a analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), společnosti ŽENY s.r.o. a Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).

Na jednoho muže připadá v průměru v ČR v současnosti 1,48 živnostenského oprávnění, na jednu ženu je to 1,32.

Ženskými specifiky je například nespoléhání se na podporu a veřejné fondy. Nevyhledávají pomoc s prodejem produktů, naopak za rozhodující považují podporu rodiny.

Vadí jim nesrozumitelnost všech administrativních povinností. „Ženy vstupují do podnikání velmi zodpovědně, jejich hlavní motivací není mimořádný úspěch a společenské postavení, ale pragmaticky sledují efekt pro rodinu a vyšší stupeň nezávislosti,“ komentoval výzkum předseda AMSP ČR Karel Havlíček.

Podle něho uvažují velmi hospodárně, snaží se z minima získat maximum a odmítají riskantní kroky. Tím se podstatně odlišují od mužů, kteří jdou za vyššími cíli, ale rovněž s větší dávkou rizika.

„Je patrné, že ženy upřednostňují činnosti, kde mají volnější režim ve smyslu možnosti práce z domova nebo flexibilní práce s ohledem na čas,“ uvedla zpráva. „Zajímavé je, že v součtu téměř třetina z nich uvažuje o poradenské činnosti, což ale nekoresponduje s poptávkou na trhu.“

Polovina žen, které se rozhodly podnikat, míří do oblasti služeb, následuje drobný obchod.

Trendem jsou u nich ale i malé provozovny typu kaváren, čajoven nebo prodejny vlastních ručních výrobků. Roste zájem o e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky.

I ženy podnikatelky mají svá slabá místa. „Bohužel jen každá sedmá žena chce začít podnikat, protože má podnikatelský nápad. Znamená to, že ženy jdou o něco více za intuicí což v důsledku může skončit podnikatelským nezdarem,“ dodala podnikatelská asociace.

Neúspěch je ale ihned neodradí, což je i jedna z jejich častých rad pro potenciální následovnice. Jen 1 % žen podnikatelek tak v závěru nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly. (hej)