Osobní raketová doprava pomocí jetpacku se stává skutečností.

Šance, že lidé v budoucnu nebudou muset ztrácet hodiny svého drahocenného času v dopravních zácpách na přeplněných státních silnících, se zvýšila. V New Yorku úspěšně vyzkoušeli individuální leteckou dopravu pomocí jetpacku, tedy „tryskového batohu“. 

V letošním roce by se měl začít prodávat „tryskový batoh“, který by každému umožnil létat a tedy dopravit se na místo potřeby nesrovnatelně rychleji, než automobilem či hromadnou dopravou, které využívá ty stejné přeplněné silnice, jako soukromé automobily.

Jetpack, tedy nové zařízení umožňující lidem téměř neomezené vznášení nad zemí, připravuje novozélandská společnost Martin Aircraft of Christchurch, která patří k průkopníkům ve vývoji těchto novinek.

Jetpack, tedy jakýsi tryskový batoh, je zařízení obsahující raketový, proudový nebo pístový motor, které vynese majitele nad zem a létá tam, kam si majitel zamane.

Půlhodinka ve vzduchu

První model firmy Martin Aircraft of Christchurch určený pro masovou produkci má zákazníkovi poskytnout nepřerušený let po dobu 30 minut.

Maximální rychlost letu bude okolo 74 kilometrů v hodině a pilot pomocí jetpacku bude moci vystoupat až do výšky téměř jednoho kilometru.

Zakladatel společnosti Glenn Martin pracoval na zařízení, které umožní běžným lidem létat, třicet let v garáži u svého domu na Novém Zélandu. Na vývoji pracoval především o večerech a během víkendů.

„Komerční jetpacky už nejsou doménou sci-fi,“ uvedl generální ředitel společnosti Martin Aircraft of Christchurch Peter Coker.

„Sen Glenna Martina o vytvoření takového zařízení pro komerční využití se stal skutečností,“ dodal Coker s tím, že jeden přístroj má stát 200 tisíc dolarů (přes 48 milionů korun).

Let kolem Sochy svobody

Úspěšný test jetpacku má již za sebou americká firma Jetpack Aviation, s jejímž osobním raketovým batohem se prvnímu člověku podařilo bez problémů létat kolem Sochy svobody v New Yorku.

Jet Pack Aviation 2 socha Svobody

Běžní zákazníci si však na osobní jetpacky budou muset počkat. První komerční produkty totiž zřejmě budou určeny složkám integrovaného záchranného systému.

Přednost budou mít i bezpečností síly a další vládní a korporátní klienti.

Idea tryskového batohu se poprvé objevila v roce 1928 v novele Armageddon 2419 od Philipa Francise Nowlana. Avšak teprve od 50. let dvacátého století začal přístroj nabírat reálné obrysy a o jeho vývoj se pokoušela především americká armáda. Projekt sice skončil neúspěchem, ale navázaly na něj další soukromé společnosti a individuální vynálezci.

(red)