Němci zakázali řidičům kamionů víkendové spaní v kabině vozů.

Němci zakázali víkendové spaní v kamionu. Řidiči podle nového nařízení v kabině nesmí odpočívat.  Jde o povinnou pauzu o délce 45 ­hodin, kterou mají řidiči předepsanou po šesti dnech za volantem. Většinou ji čerpají o víkendu. Dopravci změnu kritizují.

Při kontrole se řidiči musejí prokázat dokladem o zaplaceném ubytování. Za každou hodinu, kterou strávili proti vyhlášce v kabině, dostanou pokutu 60 eur, zaměstnavatel trojnásobek.

Opatření míří především proti levným dopravcům z východní Evropy, kteří vysílají řidiče na několik týdnů jezdit po Německu. Dotkne se však i českých firem, přestože ty většinou takový model podnikání nevyužívají.

Nové nařízení pocítí podle Martina Felixe ze sdružení ČESMAD hlavně dopravci, kteří jezdí z ­Česka dlouhé trasy přes Německo, například do Španělska.

„Velmi často se stává, že šest dní na cestu tam a zpět nestačí a řidič musí strávit víkend v Německu,“ řekl Felix.

Podle něj je to další krok k omezení konkurence zahraničních dopravců. Někteří dopravci se podle Felixe už rozhodli z dlouhých tras odejít. Za podivné považuje rovněž to, že zákon v Německu zveřejnili 24.­ května a­ začal platit hned druhý den.

Pobyt v hotelu má prý řidičům zajistit lepší odpočinek a zvýšit bezpečnost na silnicích. Felix tvrdí, že problém nespočívá v tom, že by dopravci museli platit za hotel, ale jde o to, že nemají s kamiony kde u hotelů zaparkovat.

„Řidič nemůže opustit kamion s nákladem. U hotelů nejsou parkovací místa,“ uvedl.

Podle Jana Medveďa z ČESMADU u německých dálnic chybí možnosti ubytování a snaha o lepší komfort řidičů je jen záminka.

„Na pěti metrech čtverečních bude deset řidičů, ale nebudou ve vozidle, tudíž formálně budou plnit požadavek německého zákazu,“ dodal.

Řada západoevropských zemí se snaží o zavedení podobných opatření delší dobu. Zřejmě nejznámější je stanovení povinné minimální mzdy. Za tu dostali čeští dopravci například ve Francii pokuty, loni zakázala spaní v kamionech o víkendu Belgie. Ochranářská opatření jsou nejrozšířenější ve Francii, kde je zavedl ještě za svého působení na ministerstvu hospodářství a financí současný prezident Emmanuel Macron.

(pel)