KOMUNIKAČNÍ A PR PŘEŠLAPY
- Cílem této rubriky je hledat a odhalovat špatnou komunikaci a komunikační, respektive PR PŘEŠLAPY firem a jejich PR AGENTUR.
- Strategií je vyhledávat chyby ve stylizaci i obsahu textů (typicky: tiskových zpráv firem či jejich PR agentur) a následně na ně intenzivně upozorňovat firmu samotnou, její vedení, ale i širší veřejnost.
- Tato rubrika je reakcí na situaci, kdy firmy platí nemalé peníze svým PR agenturám za činnost, která není zárukou ani dobře odvedené práce s informacemi a výslednými texty, ani zárukou solidní (či jakékoliv) odezvy v médiích.
- Tytéž firmy, jež marnotratně plýtvají prostředky na činnost špatné komunikační podpory agentur, nejsou ochotny či schopny ocenit samotnou práci médií a jejich redaktorů, po kterých tyto firmy fakticky nepřímo chtějí, aby pro ně odváděli zdarma práci zpracováváním (úpravami do přijatelné podoby apod.) tiskových zpráv (vytvářených v mnoha případech placenými PR AGENTURAMI) a jejich publikováním v médiích, jež nepatří ani inkriminované firmě ani její PR agentuře…
- Tato rubrika je pokusem o iniciování aktivit, jež budou mít snahu se daný stav pokoušet alespoň částečně změnit.
- Rubrika je vytvářena ve spolupráci s APROKOM (ASOCIACE PROFESIONÁLNÍ KOMUNIKACE V MÉDIÍCH), která se specializuje právě na vyhledávání chyb a problematických postupů firemní komunikace, na jejich konstruktivní kritiku (včetně kritiky PR AGENTUR, pokud firma využívá služeb takového subjektu) a současně na medializaci neprofesionálního jednání či chování firem v oblasti korporátní komunikace.
PŘÍKLADY ŠPATNÉ MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE:
TISKOVÁ ZPRÁVA SPOLEČNOSTI SAZKA z 24. 6. 2022 (PR agentura PEPRCONSULTING):
- V běžné byznysové rubrice nepublikovatelná pro nesrozumitelnost, nesmyslnost až komičnost, nemluvě o marketingovém charakteru.
- Firma a její agentura se mylně domnívají, že média jsou dobrovolným, tedy altruistickým nosičem marketingových informací firem, a působí (média) na trhu jen proto, aby pomáhala firmám k jejich marketingu.
- Firma (či její PR agentura) ani přes setrvalé urgence nedokázaly pochopit, že tiskové zprávy jsou určeny médiím a k publikování v médiích, tedy, že se se nejedná o letáky, rozdávané zdarma někde před hernou.
- Firma nedokázala napsat text v jedné zprávě, musel jej zpracovat do dvou zpráv tak, aby novinář musel analyzovat, co která verze obsahuje nového/jiného a která je ta správná k publikování… Tedy, aby se zprávou musel zabývat co nejdéle…
- K dalším, komickým aspektům obsahu „dvojzprávy“ se dostaneme v dalších dnech.
- Právě tato zpráva nás vedla k nápadu analyzovat ještě více firemní komunikaci a důkladně a systematicky vyhledávat (a kriticky rozebírat) „perly“, které se mohou stát žhavými kandidáty na NEJHORŠÍ TISKOVOU ZPRÁVU MĚSÍCE…
- Prozatím budeme dumat nad tím, co firma chtěl říci kódovým označením „MINIVERZE (364)“ a zda je reálné, aby se party kamarádů (kdyby na to měly peníze) bavily tím, že se budou společně scházet ke „stíracím piknikům“… Nebo proč je lepší stírat tuto loterii s více lidmi společně? Ze strachu?
- Nemluvě o rozporuplné útěše o tom, že sice vyhrát může každý, ale někdo nebudeme mít štěstí ve hře, ale jen v lásce… Skutečně skvělý důvod, proč investovat nemalou sumu za Tutovku…
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
Tisková zprávy SAZKY číslo 1:
Skvělá letní zábava s Tutovkou
Vyzkoušejte své štěstí i s Druhou šancí
Piknik s přáteli, letní grilovačka nebo oslava narozenin? Zpestřete si společné chvíle s oblíbenými losy, kdy je minimálně jeden z balíčku výherní. Tutovka již dávno svlékla devadesátkový kabát a nyní přichází i s novinkou – Druhou šancí, kdy můžete hrát o nové auto SEAT Leon.
Chtěli byste si zahrát o milion korun nebo vás láká představa nového auta? Pak zkuste štěstí s Tutovkou! Na každém stíracím losu jsou dvě herní pole, tedy 1. hra a Druhá šance. V horní části najdete sekci Výherní čísla. V dolní části jsou vaše čísla. Pakliže najdete shodu, vyhráváte částku uvedenou právě pod tímto číslem. Nejvyšší možnou částku, kterou můžete získat, je 1 milion korun. Pokud jste si ale koupili balíček losů a jen jeden los byl výherní, nemusíte zoufat. Najdete-li na losech 3 symboly Tutovky, můžete los přihlásit do losování o vozy SEAT Leon v hodnotě 550 000 korun. Ve hře jich je celkem třináct.
Tutovku zakoupíte na prodejnách Sazky po celé České republice za cenu 300 Kč.
MINIVERZE (364):
Sazka nabízí nové losy TUTOVKA. V každém balíčku jsou 4 losy, díky kterým si lze užít zábavné stírání losů v partě kamarádů nebo v rodině. Minimálně jeden vždy zaručeně vyhrává. Na každém losu jsou dvě herní pole: 1. hra, kde je hlavní výhrou rovný 1 000 000 korun a Druhá šance, kde si třináct výherců setře parádní vůz Seat Leon v hodnotě 550 000 korun.
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
Tisková zpráva SAZKY číslo 2 (na stejné téma, ke stejné záležitosti):
Praha 24. 6. 2022 TISKOVÁ ZPRÁVA
Tutovka dostala Druhou šanci
Tutová zábava: každý vyhrává a ve Druhé šanci se hraje o nové vozy
SEAT Leon
Sazka nabízí nové losy TUTOVKA. V každém balíčku jsou 4 losy, díky kterým si lze užít zábavné stírání v partě kamarádů nebo v rodině. Minimálně jeden vždy zaručeně vyhrává. Na každém losu jsou dvě herní pole: 1. hra, kde je hlavní výhrou rovný 1 000 000 korun a Druhá šance, o celkem 13 parádních vozů Seat Leon v hodnotě 550 000 korun.
Televizní Tutovka neodmyslitelně patří k devadesátým letům, v nové podobě ale odhodila retro kabát a přichází s Druhou šancí. „Tutovka znamená něco jistého. Proto je nová Tutovka balíček 4 losů, kdy jeden zaručeně vyhrává. Nechybí hra o miliony, ale navíc jsme Tutovce přidali ještě Druhou šanci. Ta k ní neodmyslitelně patří. Na losu je potřeba najít místo symbolů televize symboly Tutovky. Poté lze los přihlásit do druhé šance, ve které se ve čtyřech slosováních hraje o celkem 13 SEAT Leonů,“ říká brand manažerka Eva Nováková, která se v Sazce stará o losy a doplňuje: „Tutovka je oblíbený los, který je lepší stírat společně s někým dalším. Balíčkem se čtyřmi losy zákazníci mohou překvapit přátele na letním pikniku, rodinné sešlosti nebo si je pořídit jen tak pro radost a zábavu. Někdo vždy vyhraje: záleží jen, kdo bude mít větší štěstí ve hře, a kdo v lásce.“
Tutová výhra
Na každém stíracím losu jsou dvě herní pole, tedy 1. hra a Druhá šance. V horní části najdou lidé sekci Výherní čísla, které jsou celkem tři. V dolní části jsou herní čísla. Pakliže zákazníci naleznou mezi Výherními čísly a herními čísly shodu, vyhrávají částku uvedenou právě pod tímto číslem. Pokud se objeví symbol Tutovky, vyhrávají dvojnásobek uvedené částky. Nejvyšší možnou částku, kterou lze získat, je jeden milion korun. Nově mohou najít i los, který je možný přihlásit do druhé šance a hrát o celkem 13 SEAT Leonů. Balíček losů Tutovka je v prodeji za cenu 300 korun.
Nezapomeňte na Druhou šanci!
Každý si může užít i Druhou hru. Pokud se objeví tři symboly Tutovky, jsou zákazníci stále ve hře. Los můžou pomocí kódu ve spodní části stíracího pole přihlásit do losování o vozy SEAT Leon. Stačí vložit sedmimístný výherní kód Druhé šance do webové formuláře. Los si pak musí bezpečně uchovat, bez něj by nebylo možné vyplatit výhru.
Tutovku seženete po celé republice na několika tisících prodejních míst Sazky. Na seznamu nechybí trafiky, ale také pošty, čerpací stanice, supermarkety či různé další obchody.